تفاوت سافت استارتر با اینورتر

به گزارش مجله وبلاگ فروش، رپرتاز آگهی - کاربرد سافت استارتر همانطور که از نام آن معین است در زمان راه اندازی یک الکترو موتور است. عمده استهلاک الکترو موتور ها در حین راه اندازی است؛ چرا که به دلیل کشیده شدن جریان 6 تا 8 برابر جریان نامی صدمات بسیاری می بینند. سافت استارتر راه اندازی را با افزایش کنترل شده فرکانس و یا ولتاژ انجام می دهد، بنابراین با این کار energy saving هم صورت خواهد گرفت. لیکن اینورتر تنها به زمان راه اندازی محدود نمی گردد و در هر زمانی می تواند سرعت الکترو موتور را به وسیله سیگنال های کنترلی، کنترل نماید. می توان گفت اینورتر قابلیت های بسیاری دارد که بعضی از آنها عبارت اند از: راه اندازی نرم موتور، تغییر دور موتور، چپ گرد و راست گرد کردن دور موتور. در صورتی که کاربرد سافت استارتر تنها برای راه اندازی نرم موتور است. اینورتر نسبت به سافت استارتر قیمت بالایی نیز دارد.

تفاوت سافت استارتر با اینورتر

سافت استارتر (راه انداز نرم)

کاربرد راه انداز نرم در صنعت برای راه اندازی الکترو موتور است. کلید های استاتیکی در راه اندازی نرم استفاده قرار می گیرند. بنابراین ترایاک در توان های پایین و از یک جفت آستر در توان های بالا به شکل معکوس و موازی استفاده می شود. راه انداز نرم را به عنوان کنترل از راه دور نیز می توان استفاده کرد لیکن در صنعت کاربرد ندارد. به وسیله یک راه انداز نرم می توان تعداد زیادی موتور را به وسیله ایجاد یک مدار فرمان مناسب راه اندازی کرد. از نمونه های یک راه انداز نرم می توان به مدار ستاره مثلث اشاره نمود. حدبیشتر جریان راه انداز به شکل کنتاکتوری، 4 برابر بوده و منحنی آن به صورت جهشی است. امکان افزایش دور موتور در راه انداز نرم بیشتر از دور نامی وجود ندارد.

مزایا و کاربرد های سافت استارتر

با توجه به آنچه در معرفی سافت استارتر گفته شد این وسیله دارای مزایا و کاربردهای میباشد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

مزایای سافت استارتر

سافت استارترها یا همان راه اندازهای نرم دارای یک سری مزایا هستند که در ادامه لیستی از این مزایا را به شما معرفی می کنیم:

  • با حذف پیک های جریان و گشتاور و کاهش تنش الکتریکی بر روی شبکه برق و تنش مکانیکی بر اجزای دوار، طول عمر موتور و پمپ ها افزایش می یابد
  • از بین بردن جریان هجومی و گشتاور لحظه ای در هنگام راه اندازی
  • وجود استارت و استپ بدون ضربه
  • راه اندازی ضربه ای برای بارهای سنگین و کاربردهایی که تحت بار راه اندازی می شود امکان می یابد
  • پایین آمدن هزینه ها به ویژه هزینه های تعمیر و نگهداری
  • موجب شتاب گیری و شتاب دهی نرم موتور می شود
  • قابلیت اطمینان و راندمان سیستم افزایش می یابد

کاربرد های سافت استارتر

از جمله کاربردهای سافت استارتر می توان به این موارد اشاره نمود: پمپ ها از جمله خلأ، گریز از مرکز و… ، میکسر ها و مخلوط کن ها، پودر کننده ها، آسیاب های چکشی، کمپرسور ها، بلوور ها و اگزوستر ها، فن ها، خرد کن ها و سنگ شکن ها و…

اینورتر یا کنترل دور

بهترین راه انداز نرم موتور اینورتر است لیکن قیمت آن چهار برابر سافت استارتر است. امکان افزایش دور موتور در کنترل از راه دور بیشتر از دور نامی وجود داشته و دور موتور با افزایش فرکانس ولتاژ خروجی افزایش می یابد. تغییر فرکانس موجب تغییرات دور موتور در اینورتر می شود و هنگامی که دور موتور بیشتر از دور نامی افزایش یابد، گشتار کاهش خواهد یافت. کاربرد اینورتر در صنعت، به طور عموم برای موتور هایی است که به کنترل سرعت احتیاج دارند.

مزایا و کاربردهای اینورتر

همانطور که در بالا گفتیم، اینورتر موتور الکتریکی که نام دیگر اینورتر یا اینورتر موتور می باشد، دارای یکسری مزایا و کاربرد می باشد که در ادامه قصد معرفی آنها را به شما داریم:

ویژگی های اینورتر

** کاهش انرژی مصرفی و هزینه برق، امکان تغییر سرعت موتور، داشتن حفاظت در برابر بار، کاهش جریان راه اندازی که موجب طولانی شدن عمر موتور می شود، امکان کنترل از راه دور، امکان تغییر جهت حرکت موتور و…

** اینورتر با تشخیص میزان بار وارده به موتور، به موتور متناسب با همان بار جریان می دهد. اغلب، این جریان کمتر از جریان نامی موتور است.

** از اینورتر ها اغلب برای تامین جریان AC از منابع DC مثل پانل های خورشیدی یا باتری استفاده می شود.

کاربرد های اینورتر مونور الکتریکی

با راه اندازی نرم موتور، بدون ضربه به قسمت های مکانیکی موجب افزایش طول عمر مفید موتور و قسمت های مکانیکی دیگر در حفاظت از موتور در مقابل اضافه بار می شود.

از گرم کردن و در نتیجه سوختن موتور در مواردی که موتور پیوسته چپ گرد و راست گرد نموده و یا خاموش می شود، جلوگیری می نماید. به این علت که موتور دارای یک بار راکتیو روی شبکه است، اگر از درایو برای راه اندازی و کنترل موتور استفاده شود، به دلیل اینکه درایو یک بانک خازنیمی دارد، بار راکتیو را جبران نموده و فقط بار اکتیو را از شبکه برق مصرف می نماید. بر همین اساس موجب کاهش جریان مصرفی می شود. برخی از اینورتر ها که توان پایینی دارند، دارای هشداری مبنی بر عدم استفاده از آن ها جهت روشن کردن لامپ های فلورسنت معمولی هستند؛ که دلیل آن اتصال خازن تصحیح توان به شکل موازی با لامپ است. برداشتن خازن این مشکل را برطرف خواهد نمود.

اینورتر ها جهت افزایش فرکانس برق اصلی برای استفاده در گرم کن القائی مورد استفاده قرار می گیرند. درایو فرکانس متغیر در واقع سیستمی برای کنترل کردن سرعت چرخش یک موتور AC است و این عمل را با کنترل کردن فرکانس برق اعمال شده به موتور انجام می دهد. در این میان اینورتر وظیفه کنترل برق را عهده دار است. درایو فرکانس متغیر در بیشتر مواقع دارای یکسو ساز است، به نحوی که برق DC که اینورتر به آن احتیاج دارد از برق AC اصلی تامین می شود. با توجه به این که در اینجا عنصر اصلی اینورتر است گاهی به درایو فرکانس متغیر، درایو اینورتر نیز گفته می شود.

تور کیش: تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

بی نهایت اس ام اس: بی نهایت اس ام اس | اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

مجله سایه: مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 10606

به "تفاوت سافت استارتر با اینورتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت سافت استارتر با اینورتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید