خبرنگاران آذری جهرمی: بستن فضای مجازی، دیگر جواب نمی دهد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تهران - خبرنگاران - وزیر ارتباطات گفت: بستن فضای مجازی جواب نمی دهد، گاهی چاره کار آزاد کردن فضا است. پهنای باند یک مسئله دستوری نیست. مصرف به ذائقه افراد برمی شود و نمی توان نوع مصرف را به کسی اجبار کرد.

خبرنگاران آذری جهرمی: بستن فضای مجازی، دیگر جواب نمی دهد

به گزارش خبرنگاران، محمدجواد آذری جهرمی امشب در برنامه زنده تلویزیونی تیتر امشب گفت: مردم چند شب قبل در فضای مجازی درباره صدای آژیر قرمز صحبت کردند و گفتند در مناطقی صدای آژیر قرمز شنیده و هواپیمایی نیز در آسمان دیده شده است. من همان زمان تلویزیون را روشن کردم و تمام شبکه های تلویزیون را گشتم هیچ کدام از شبکه ها درباره چنین چیزی صحبت نمی کردند. پس ازحدود 3 ساعت دیدم که صدا و سیما درباره این آژیر صحبت می نماید.

وی اضافه کرد: زمانی که پای فضای مجازی به میان می آید ساختار عمکلردی تفاوت می نماید. اگر به شیوه قدیم به این فضا نگاه کنیم، توسعه و پیشرفت نخواهیم کرد. فضای مجازی به اخبار سرعت می بخشد و این راهش نیست که با بستن این شبکه ها جلوی راه توسعه را بگیریم. راهش این است که محتوای مناسب ایجاد کنیم و اقدامات و عملکردمان را متناسب با این فضا پیش ببریم.

جهرمی گفت: مدتی قبل یک گزارش ورزشی پخش شد، مردم دوست داشتند این گزارش را در شبکه داخلی خودمان و با گزارش مجری محبوب شان بشنوند، اما این اتفاق رخ نداد. با همین تصمیم در حالی که می شد این برنامه ترافیک داخلی باشد، اما در شبکه خارجی پخش شد و ترافیک خارجی را به خود اختصاص داد.

او توضیح داد: همواره با بستن فضای مجازی نمی توان به نتیجه دلخواه رسید، گاهی چاره کار آزاد کردن فضا است. پهنای باند یک مسئله دستوری نیست که به مردم بگوییم چه چیزی مصرف نمایند، مصرف به ذائقه افراد برمی گردد و نمی توان به کسی زور کرد که چه چیزی مصرف کند.

وزیر ارتباطات گفت: درباره پهنای باند، دو شکل نگاه وجود دارد. بعضی می گویند دولت پهنای باند را افزایش ندهد چون بخش فرهنگی به تناسب آن ارتقا پیدا ننموده است. عده ای می گویند کاری به فرهنگ نداشته باشیم و پهنای باند را بدون درنظر دریافت این شاخصه توسعه بدهیم. تشکیل مرکز ملی به این دلیل بوده است که در این باره تصمیم بگیرد.

صدا و سیما باید خودش را به روز کند

جهرمی اضافه کرد: اما باید بگویم در این بین سازمان هایی هستند باید فرهنگ سازی نمایند، اما به جای این که بودجه را صرف فرهنگسازی نمایند، صرف انتقاد می نمایند، اگر پهنای باند انجام نشده بود در ایام کرونا چطور می توانستیم آموزش، سلامت و کسب و کار را پیش ببریم؟ نگاه افزایش پهنای باند، بدون در نظر دریافت ضوابط فرهنگی ذهنیت اشتباهی است، باید جنس فرهنگ سازی را تغییر دهیم. دیگر نمی توان جامعه را با مکانیزم صداوسیما پیش برد، صداوسیما باید خودش را آپدیت کند.

وی درباره امنیت در فضای مجازی گفت: وضع ما از نظر امنیت وضع مناسبی است اما باید دراین زمینه کار کرد، چون تفکر دست اندازی به قدرت ما زیاد است و افرادی وجود دارند که در این حوزه خرابکاری می نمایند. باید به این نکته توجه کنیم که فضای مجازی دسترس پذیر است و مورد هجوم قرار می گیرد. ما سپر دفاعی دژفا را اجرایی نموده ایم تا جلوی اتفاقات را بگیرد.

هدف مان اتصال 100 درصدی روستاها است

آذری جهرمی درباره آخرین شرایط اتصال روستاها به اینترنت گفت: بیش از 95 درصد روستاهای کشور به شبکه پهن باند متصل هستند. ارزیابی های مختلف نشان می دهد ایران از نظر تعداد مشترک تلفن همراه و توسعه زیرساخت های ICT بالاترین دسترسی را دارد. البته پوشش روستایی پهن باند هنوز ضریب 100 درصدی ندارد و تمام کوشش ما بر این است که تا قبل از انتها دولت، پوشش 100 درصدی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: به لطف سرمایه گذاری خوبی که از سال 92 تا کنون در حوزه فناوری اجرا شده است، توانسته ایم از نظر شاخص های کیفی و قیمت در بین کشورهایی باشیم که ارزان ترین خدمات پهن باند را از نظر پرداختی ارائه می دهند. دررابطه با مقرون به صرفه بودن خدمات نیز رتبه دوم را داریم. آمار دیگری وجود دارد که بر اساس آن توانسته ایم رشد 30 درصدی استارتاپ ها نیز تجربه کنیم.

وی توضیح داد: اکنون 95 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل هستند. در بعضی مناطق کشور مانند زنجان، شرق هرمزگان و سیستان و بلوچستان چالش هایی داشتیم که اتصال روستاها را با کندی روبرو می کرد. با برنامه ریزی های اجرا شده تا انتها دولت اتصال 100 درصدی روستاها به اینترنت را شاهد خواهیم بود.

او درباره شبکه دانش آموزی شاد و مسائلی که بعضی از دانش آموزان در دسترسی به آن دارند گفت: برای شرح بهتر این مسئله مثالی می زنم. گاهی اوقات تصویری از فردی در حال گدایی در فضای مجازی منتشر می گردد، این صحنه نامناسب و دردآور است و بعضی این تصویر را به کل کشور تعمیم می دهند در حالی که اینطور نیست.

خرید تبلت برای دانش آموزان به وزارت ارتباطات مربوط نیست

در شرایط کرونا 13 میلیون دانش آموز، 14 میلیون دانشجو، 1 میلیون معلم، 140 هزار استاد دانشگاه داشتیم که به واسطه زیرساخت های ارتباطی در ایام کرونا به تحصیل و آموزش ادامه دادند. اگر عده ای از دانش آموزان به دلایل مختلف مسائل ارتباطی داشتند نباید آن را به کل کشور تعمیم داد.

جهرمی اضافه کرد: البته ما به تمام تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، توجه و به محل آن ها سرکشی کردیم. تصویر از یکی از دانش آموزان روستاهای سیستان و بلوچستان منتشر شد که خانه ای با سنگ درست نموده بود تا بتواند در آن نقطه که به اینترنت متصل است مستقر گردد و درس بخواهند، شخصا به محل زندگی او مراجعه کردم و روستای آنها به اینترنت متصل شد. در این خصوص مردم هم به ما خیلی یاری کردند. در روستای بشاگرد سه تا چهار گروه جهادی و در سیستان و بلوچستان عظیمان محل و نیروی انسانی برای یاری به ما پیشقدم شدند.

او درباره عدم دسترسی دانش آموزان به سخت افزاری مانند تبلت اضافه کرد: اکنون سه میلیون دانش آموز به تبلت دسترسی ندارند، هزینه تامین تبلت برای آن ها، 9 هزار میلیارد تومان است. بعضی اعتقاد دارند، تامین این تبلت ها باید برعهده وزارت ارتباطات باشد این در حالی است که بودجه تخصیصی وزارت ارتباطات 1 هزار و 600 میلیارد تومان است، تقریبا یک ششم مبلغی که برای خرید تبلت احتیاج است. البته که ما تمام کوشش خودمان را نموده ایم تا بتوانیم از اعتبارات، ظرفیت اجتماعی، یاری های مردمی و اپراتورها برای تامین تبلت استفاده کنیم اما احتیاج گسترده تر از اینهاست و اصلا به حوزه کاری وزارت ارتباطات برنمی گردد.

اگر سال 92 کرونا آمده بود

محمدجواد آذری جهرمی درباره شرایط شبکه ملی اطلاعات گفت: اکنون بیش از 80 درصد زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطاعات مستقر است. اگر در بحران شیوع کرونا آموزش، سلامت، خرید و فروش بدون مشکل انجام شد، همگی به علت وجود زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات بود. اگر سال 92 این بیماری شیوع پیدا می کرد چگونه دوام می آوردیم.

وی تاکید نمود: ما در بخش زیرساخت اطلاعاتی مسائلی داریم که باید بخش خصوصی با حمایت بخش دولتی آن را پیش ببرد. این بخش را با جدیت پیگیری می کنیم و از بخش باقی مانده زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات به زودی گزارش مکتوب ارائه خواهیم کرد. مرجعی که برای سنجش میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات وجود دارد، مرکز ملی فضای مجازی است. ما مستندات را منتشر می کنیم تا آن ها نظر بدهند. باید تاکید کنم این مرکز در گزارش های مربوط به زیرساخت ارتباطی خدشه ای به وارد ننموده است اما درباره اطلاعاتی اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وزیر ارتباطات توضیح داد: دو مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات در دهه فجر و منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تا قبل از انتها سال جاری افتتاح خواهد شد.

قیمت اینترت را چند سال ثابت نگه داشتیم

او درباره قیمت اینترنت گفت: ما با دو مکانیزم به اپراتورها نظارت می کنیم. یکی به وسیله سامانه هایی مانند نت سنج پلاس که کیفیت اپراتوها را به وسیله نصب 6 هزار سنجه نشان می دهد و دیگری سامانه 195 که برای ثبت شکایت مردم در نظر گرفته شده است. ابزار نظارتی ما بیش از هر چیزی تذکر و امکانی برای قیاس اپراتورها با یکدیگر است. در گام های بعدی از تنبیه اقتصادی نیز استفاده می کنیم همانطور که مدتی قبل دو اپراتور قیمت اینترنت را افزایش دادند و ما پس از در نظر گرفته جریمه برای آن ها، قیمت را به قبل برگرداندیم.

وی در انتها تاکید نمود: در دولت تدبیر و امید تعداد مشترکین اینترنت از 4 میلیون به 70 میلیون نفر رسید، اینترنت تثبیت شد، تورم بخش ICT از 11 درصد گذر نکرد و اقتصاد بخش فناوری اطلاعات 3 برابر شد. این ها عظیم ترین اقداماتی است که در حوزه فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید رخ داد.

تور کیش: تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

بی نهایت اس ام اس: بی نهایت اس ام اس | اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

مجله سایه: مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9937

به "خبرنگاران آذری جهرمی: بستن فضای مجازی، دیگر جواب نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آذری جهرمی: بستن فضای مجازی، دیگر جواب نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید